Vaig
arribar per primer cop al taller del mestre un dissabte de gener. Fins
aleshores havíem parlat només per telèfon i estava realment impacient per
conèixer-lo. Des de l'aeroport vaig endinsar-me en aquella ciutat que vaig
trobar força anodina, fins arribar a aquell carrer costerut i convencional, on
segurament ningú hagués pogut pensar que s'amagava un espai tan màgic. Com un
clau, vaig plantar-m'hi a l'hora convinguda. El mestre encara no havia arribat
i la persona que em va rebre em va convidar a passar al taller. Vaig entrar-hi
sense poder evitar certa incomoditat, una mena de sensació d'accedir a un
santuari, de profanar un espai molt i molt personal. No havia vist, fins
aleshores, un taller tan primoterament ordenat. La meva mirada anava repassant tots
els racons amb curiositat i alhora, amb sorpresa. Res semblava col·locat a
l'atzar. Tot semblava estar just en el seu lloc. Les gúbies i enformadors
lluïen i no calia tocar-los per percebre que estaven perfectament esmolats, a
punt de treballar. Els ribotets, eines de mesura, llimes, ganivetes... tot
col·locat amb extrema precisió, amb suports de fusta treballats i adaptats a
cadascuna de les eines. Recordo que sobre el banc de treball hi havia un fons
amb riscles de violoncel. I va ser aleshores quan vaig veure, per primer cop,
aquell flascó...
En
un racó del taller hi havia una antiga calaixera rematada amb un sobre de
marbre blanc. Al damunt, un conjunt de pots de vidre, de formes i mesures
irregulars, col·locats a l'atzar, encara que d'una manera sorprenentment
harmònica, formant un conjunt preciós. Gairebé tots els recipients portaven
etiquetes de resines i colorants ben coneguts: goma gutta, sandaracca, copal de
Manila, benjuí... Potser per això em vaig fixar més en aquell flascó de vidre
que hi havia al fons. Era el recipient més gros i, a diferència dels altres,
contenia un líquid i no estava etiquetat. El fet que es trobés envoltat
d'altres recipients que contenien resines em va abocar a la lògica conclusió
que aquell pot contenia, sense cap mena de dubte, el vernís utilitzat pel
mestre.
Era un pot de vidre vell, de color caramel i en el seu interior, més
que veure's, podia intuir-se una substància líquida, aparentment melosa. El pot
devia tenir uns tres litres de capacitat i es trobava ple fins a unes 3/4
parts. Resultava obvi, per la presència, que aquella preparació feia anys que
esperava pacientment sobre aquella calaixera i, molt probablement -vaig
començar les meves fabulacions- el mestre, de tant en tant, l'obria per
envernissar algun instrument. He de confessar que, en aquella època, encara
compartia parcialment la difosa creença, segons la qual, la qüestió dels
vernissos va acompanyada sempre d'una certa dosi de secretisme, misteri i tabú.
En aquella estona que vaig romandre sol al taller, vaig establir una secreta i
inexplicable connexió amb aquell flascó...
Havien
passat tres anys i les meves visites al taller del mestre, en aquell període,
havien estat força freqüents. Admirava i admiro moltes coses en la seva forma
de treballar i d'entendre l'ofici. Mica en mica em vaig veure regalat amb
la seva amistat i vam compartir hores de taller i també hores d'audició
musical. La seva devoció per l'òpera italiana era només comparable a la seva
devoció pel treball ben fet. Vam parlar moltes vegades de qüestions vinculades
a aspectes constructius, a la física i a la mecànica de l'instrument. Gairebé
mai, però, vam parlar de vernissos. Quan, en el decurs d'una conversa, ens
aproximàvem a aquesta qüestió, semblava que entràvem en un núvol de boira...
Sempre vaig respectar aquest silenci del mestre i mai vaig forçar-lo a
traspassar un llindar que jo clarament podia percebre que existia. Aquesta
circumstància alimentava encara més la meva curiositat per aquell misteriós
flascó de vidre, que continuava sempre present al damunt de la calaixera.
Va passar més temps i les meves visites al mestre van ser més
espaiades. Tenia prou confiança per preguntar-li per moltes coses, però el pot
de vidre s'havia convertit, únicament per pròpia iniciativa, en una qüestió
tabú i mai vaig gosar preguntar-li pel contingut d'aquell recipient.. Cada cop
que el visitava podia observar que el nivell d'aquell líquid melós havia baixat.
Intentava precisar la diferència en relació a la visita anterior i em
preguntava quants instruments hauria envernissat amb ella....
Havien transcorregut ja més de deu anys des d'aquell dissabte de
gener. En aquell període havia experimentat molt amb vernissos i, en algunes
ocasions, lluny d'aquella ciutat i d'aquell carrer costerut, em venia al
pensament la imatge d'aquell recipient, que havia esdevingut una mena d'icona
mental, una representació gràfica i idealitzada d'allò que, amb el meu treball,
cercava.
Era un diumenge de primavera i aquest cop vaig
visitar el mestre acompanyat de la meva esposa. Només entrar al taller vaig
saludar amb la mirada el recipient de vidre, que continuava al seu lloc de
sempre amb el contingut, això si, una mica més minvat. Aquell dia vam trobar el
mestre especialment content, gairebé exultant. Havia acabat un fantàstic
violoncel que em va mostrar ufanós. Me'l va posar a les mans per tal que el
provés i jo el vaig entomar, encomanat del seu entusiasme. El mestre havia
oblidat que jo no sé tocar el violoncel i jo, per un moment, també. Va ser en
aquesta atmosfera d'eufòria que poc després, sense pensar-ho i assenyalant el
flascó, vaig abocar-li la pregunta:
- Aquest és el vernís greixós que fas
servir per als teus instruments?...
El mestre se'm va
quedar mirant fixament, amb un somriure contingut. Vaig tenir la sensació que,
de sobte, havia quedat al descobert el meu secret idil·li amb aquell pot de
vidre...
- Vols conèixer el secret del meu vernís?
El mestre no deixava de mirar-me, somrient. De sobte es va
girar d'esquena i va acostar-se a una vitrina on guardava peces més delicades.
Amb una lentitud segurament intencionada va furgar dins la vitrina i va tornar
cap a nosaltres, duent a les mans tres gotets de "chupito". La meva dona
i jo, vam agafar els gotets mentre el mestre prenia cerimoniosament aquella
mena de sant grial. Va començar a servir.
- És un licor
de fruites que preparo jo. És extraordinari i el reservo per a les grans
ocasions...
I vam combregar tots tres amb aquella
meravellosa essència.
Ja fa molt temps que estic
convençut que l'únic misteri dels vernissos rau en el treball personal i
intransferible, i aquell diumenge de primavera, vaig rebre, al taller del
mestre i en forma de "chupito", una gran lliçó sobre aquest tema.
Barcelona, 25 de febrer de 2007
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada