Drets, amb els ulls ben oberts i les mans creuades rere l’esquena, em
contemplen cada dia. De tant en tant me’ls miro i m’adono que per a ells no
passen els anys. Perquè en fa molts, que ens coneixem. De fet, ens coneixem de
tota la vida. Duen la seva jaqueta descordada de colors diferents,
lluint un ufanós corbatí que corona una prominent i nua panxa. I
allà, en una de les prestatgeries del meu taller segueixen ben plantats,
elegants i amatents, els tres porquets. I, com sempre, a la
dreta el de la jaqueta de color verd, a l’esquerra el de la jaqueta blava
i al mig, amb la seva jaqueta de color daurat, l’únic porquet que duu barret,
el porquet diferent: el porquet negre.
Jo encara no havia complert el primer
any de vida quan els vaig conèixer. Els pares havien comprat –o, molt
probablement, reaprofitat- un cotxet de nadó. Sorprenentment conservo un record
icònic i molt tènue d’aquelles passejades. I no tinc cap dubte que, si ho
recordo, és només perquè aquell cotxet incorporava un element que em va tenir
entretingut durant moltes estones en aquells anys foscos de tantes estretors.
Enfilats per una vareta metàl•lica restaven, a l’alçada de les meves menudes
mans, els tres porquets. Dins de cada porquet hi havia pedretes, de manera que
en fer-los girar sobre el seu eix, feien de sonall. Allà va començar i també va
acabar la meva carrera com a percussionista. I al mig, com sempre, el porquet
negre.
Òbviament, en aquell estadi preverbal jo no identificava aquells tres
ninots de plàstic com a “Els Tres Porquets”. Ben segur que algú m’ho devia dir,
però també ben segur que mai ningú no em va dir per quina raó hi havia un
porquet negre. I sí, encara tinc el minúscul record que el porquet negre era el
que menys m’agradava. En aquell micromón que era la colònia tèxtil de Còdol
Dret on els meus pares treballaven i vivien –per aquest mateix ordre- érem poca
gent i tots de pell blanca. . Amb tota probabilitat, si se m’hagués plantat al
davant un rostre de color negre, hagués arrencat a plorar desconsoladament. Al
costat dels seus germans, el porquet negre em devia semblar estrany, em devia
semblar lleig. D’aquella època llunyana només me’n resta un testimoni gràfic:
una fotografia feta a la plaça de Manlleu l’any 53, on apareix la meva mare amb
el cotxet i jo, amb cara de botit, amb els tres porquets davant meu. I al mig,
com sempre, el porquet negre.
L’esperançada fugida cap a la ciutat a la recerca
d’un futur millor devia comportar una estricta selecció dels objectes que venien
amb nosaltres. Jo no havia fet encara els tres anys quan vam arribar a
Barcelona sense més equipatge que la necessària roba i algun objecte
especialment preuat. I en algun racó de la maleta hi devien viatjar també els
tres porquets. Passaren els anys i caigueren les dècades fins que un dia, en
una d’aquelles cabussades que de tant en tant fem en el nostre passat, em vaig
retrobar amb ells. Ja no funcionaven com a sonall perquè s’havien perdut les
pedretes pels forats laterals que havia deixat l’absència de l’eix que els
enforquillava. Així que vaig introduir-ne de noves taponant els orificis per
tal que no tornessin a escapar-se. Des d’aleshores m’acompanyen
permanentment en algun lloc visible del meu espai de treball. I al mig,
com sempre, el porquet negre.
Va ser en aquest retrobament quan, per primer
cop, em vaig fer a mi mateix la pregunta: Per què un porquet negre?.
Algunes cerques per les imatges de Google em van permetre comprovar que en
totes les il•lustracions existents associades al conte d’Els Tres Porquets no
se’n troba cap ni una on s’hi representi un porquet negre. A més, el conte ens
explica que els tres porquets eren germans, fet que fa més difícil comprendre,
sense derivar en peregrines cabòries sobre la promiscuïtat de la mare, la raó per
la qual el fabricant del cotxet o el subministrador de guarniments, allà pels
anys 40 o 50, havia introduït aquesta agosarada variació. Encuriosit per la
qüestió, recordo que vaig fer cerques per portals de col•leccionisme i
antiguitats, en catàlegs antics i en anuncis de premsa, intentant localitzar un
cotxet d’aquella època que incorporés els mateixos accessoris. No vaig
trobar-ne mai cap, ni tampoc cap mena d’il•lustració en la qual els tres
porquets no tinguessin la pell del mateix color. Finalment vaig arribar al
convenciment que el porquet negre com el sutge que hi havia al meu cotxet de
nadó i que avui m’acompanya cada dia al taller, és peça única.
Fins que un dia,
un d’aquests dies que sembla que ens llevem amb la sensibilitat més esmolada,
inesperadament vaig viure una experiència que m’havia de donar la
resposta. Mentre contemplava els enormes ulls del porquet negre, el seu
barret rodó i la seva americana daurada, vaig sentir que al meu voltant
s’iniciava una càlida melodia sobre uns batecs de conga i bongos....i vaig
tenir la sensació de ser transportat en el temps cap a un lloc incert i
familiar alhora. L’habitació on era ja no la reconeixia com el meu taller, sinó
com un modest racó de treball: una petita habitació on una dona, encara jove, treballava
acolorint unes figuretes de plàstic, sota la llum única d’una modesta làmpada
de flexo.
Al calendari que penja en una de les parets hi ha la fotografia d’una
orquídia i l’únic full que hi resta a sota em diu que som al desembre de 1950.
Al costat del calendari i subjectades a la paret amb xinxetes, la fotografia
d’un home ben clenxinat amb una cigarreta als llavis emulant Bogart i una
altra més esgrogueïda on es pot veure un home i una dona grans, tots dos
vestits de negre. La Rosita fa cara de cansada. És capvespre i fa moltes
hores que treballa. Asseguda a la seva taula de treball va perfilant les
negres celles d’un porquet de pell rosadeta. A la seva esquerra, la Rosita té
un cistell enorme ple de figuretes variades que esperen passar per les seves
mans per adquirir un bri de vida. S’hi poden veure figuretes de nans, aneguets,
Goofys, Donalds... peces de plàstic sense cap personalitat i mirada
inexistent. Davant seu pinzells, tubs de pintura de diferents colors, una
paleta de mescles i diversos flascons amb dissolvents i fixadors. I a la seva
dreta una petita prestatgeria on hi va col•locant les figuretes pintades per
tal que s’assequin. Ara hi té set nans, una Blancaneus, un Pluto i un porquet
que duu una americana de color verd. Feina, molta feina. Quan arriben aquestes
dates la feina se li acumula i hi ha dies que ha de treballar fins a
mitjanit. Li paguen a deu cèntims la peça, materials a banda. No és gaire, però
és feina.
L’acompanya el so d’una ràdio a vàlvules que hi ha a l’altre
extrem de l’habitació. Sort de la ràdio: les hores es fan mes curtes tot
escoltant cançons i històries d’amors i desamors. I amalgamada al so de la
ràdio inunda l’habitació una flaire de laques i trementina que a ella, a la
Rosita, no li desagrada. Però avui està molt cansada i ha resolt que acabarà
abans. Li han dit que els tres porquets van junts i ara està treballant en el
segon. Tan bon punt l’acabi, ho deixarà: demà serà un altre dia. La Rosita suca
el pinzell en el color vermell per pintar el corbatí del segon porquet que, com
no ha rebut cap indicació al respecte, l’ha dotat d’una americana de color
blau. Ja fa hores que a fora és ben fosc i l’escalfor de la petita estufa
elèctrica resulta insuficient. Mentre comença a netejar els pinzells, la Rosita
adreça l’esquena i aixeca la mirada cap al sostre per sortir de la posició que
el seu cos suporta moltes hores cada dia. Tanca els ulls mentre escolta una
radiofònica veu femenina, molt familiar, que diu:
“...Y a continuación,
Fernando, desde la hermosa ciudad de Hellín, nos pide que dediquemos esta
canción a su novia Jacinta, en el dia de su cumpleaños, deseándole larga vida a
su lado. Nos dice que es su canción preferida y no vamos a decir el nombre
porque seguro que la conocen de inmediato todos nuestros radioescuchas. ..”
Sona
un ritme de conga sobre el qual sura un conjunt de vent que, càlidament
introdueix l’aflautada veu d’Antonio Machin:
“...Pintooooor nacido en mi
tierraaaaa... con el pincel extranjerooooo... pintoooor que sigues el
rumbooo.... de tantos pintores viejooooossss...”
La Rosita resta immòbil,
lliurada totalment a aquella música que l’embolcalla. Els seus ulls s’humitegen
i una idea li acut súbitament al pensament. Per què no?... Mentre sonen
les darreres notes de la cançó, mulla novament el pinzell en el recipient de
trementina i agafa el tercer porquet.
Barcelona, octubre de 2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada